Питання пенсійного забезпечення населення є однією із найважливіших складових соціального забезпечення. Воно стосується не тільки пенсіонерів, а навіть більше – майбутніх пенсіонерів.
Адже тіньова зайнятість населення, недостатня кількість робочих місць у віддалених селах погіршують можливості набуття страхового стажу для працездатного населення та створюється проблема в отриманні ними пенсій в майбутньому. А це створить певні проблеми для місцевої влади в пошуку додаткових коштів для надання соціальної допомоги таким громадянам.
У Великодимерській об’єднаній територіальній громаді проживає 4885 пенсіонерів, 15080 – працездатного населення, а працює 12475 осіб. Тобто, на 100 працюючих припадає 39 пенсіонерів (по області цей показник становить 134 особи).
Для виплати пенсій у 2018-му. році по Броварському району було направлено 564,6 млн. грн., за 8 місяці 2019-го – 434,0 млн. грн. В середньому за день по району виплачується близько 2,3 млн. Причому фінансування здійснюється своєчасно.
А коштів від сплати єдиного соціального внеску та інших платежів до ПФУ по району, за 2018 рік надійшло 206,6 млн.. грн.., за 8 місяці 2019 року 170,44 млн. грн.. Тобто, власними надходженнями ми забезпечені лише на 39,3 % (по області цей показник становить близько 45%).
Погіршує цю ситуацію наявність заборгованості до ПФУ по Броварському району, яка постійно зростає і станом на 01.09.2019 року становить по ЄСВ 30,1 млн. грн. Значна частка – це борг фізичних осіб-підприємців-19,2 млн. грн.
По Великодимерській об’єднаній територіальній громаді борг по ЄСВ станом на 01.09.2019 року становить 5,5 млн грн. Значна частка в цих боргах –це борг фізичних осіб-підприємців-4,6 млн грн. (налічується 302 неплатники).
Як свідчить проведений аналіз, така ситуація склалася, в першу чергу, через незадовільну поінформованість фізичних осіб-підприємців про необхідність сплати ЄСВ. Частина фізичних осіб-підприємців які знають про наявність боргу закриваються у реєстратора по спрощеній системі і думають, що вже нічого непотрібно сплачувати хоча борг після закриття ФОП не нарощується, а платити його потрібно у повному обсязі.
Важливим є і ще один важливий момент – це своєчасність доставки пенсій. Якщо пенсіонери, які обслуговуються в банках, отримують пенсію своєчасно, то ті пенсіонери, які її отримують через підрозділи «Укрпошти», часто отримують її з порушенням графіку доставки, або взагалі змушені йти для її отримання до найближчого відділення. Хоча, як вище було сказано, Пенсійний фонд України своєчасно фінансує підприємства поштового зв’язку. Броварським об’єднаним управлінням Пенсійного фонду України постійно здійснюється контроль за своєчасною виплатою пенсій шляхом опитування пенсіонерів щодо своєчасності отримання ними пенсійних коштів.
Тому потрібна допомога в покращенні обслуговування пенсіонерів структурними підрозділами «Укрпошти», адже ми не хочемо, щоб в Великодимерській об’єднаній територіальній громаді були випадки несвоєчасної доставки пенсії, або взагалі безпідставної її виплати, як це було в одній з областей, де листоноша майже півроку виплачувала пенсію дочці померлої матері.
Також слід зазначити, що декілька місяців поспіль ми виплачуємо субсидії пенсіонерам. Кошти перераховуються, як і на виплату пенсій, своєчасно. Але інколи трапляються прикрі випадки, коли паспортні та інші дані не співпадають, тому, хто причетний до формування цих даних, необхідно відноситись до цього більш відповідально.
Наступне дуже важливе питання, на яке хотілося б звернути увагу – це обслуговування громадян. Для інформації – на сьогодні в органах Пенсійного фонду України відбувається реорганізація-ліквідовуються об’єднанні управління Пенсійного фонду України і оновлюється юридична особа в області – це головне управління. Проте, це аж ніяк не погіршить якість обслуговування громадян. В Броварському районі функціонувати центр по обслуговуванню громадян, відділи призначення та виплати пенсій. Іншими словами – для населення не буде ніякого погіршення в отриманні пенсійних послуг.
Робота органів Пенсійного фонду України постійно модернізується. Якщо порівняти, як була побудована робота місцевих підрозділів Пенсійного фонду України раніше і зараз – то це велика різниця.
По–перше, якщо раніше прийом здійснювався в одному місці в управлінні, то зараз в районі, крім сервісного центру, діє пункт обслуговування громадян і у Великодимерській об’єднаній територіальній громаді. Використання відповідних технічних засобів дає можливість розширити перелік послуг – це СМС – інформування, отримання різної інформації через Веб–портал Пенсійного фонду України та інших.
Сєнько Лідія,
начальник відділу звернень громадян (сервісний центр)
Головного управління Пенсійного фонду в Київській області