Які втрати чекають місцеві бюджети у разі прийняття проекту Закону про Державний бюджет на 2020 рік, скільки коштів громади недоотримають, які проекти не вдасться завершити і розпочати, які сфери будуть недофінансовані
Асоціація міст України проаналізувала законопроєкти «Про Державний бюджет України на 2020 рік» (№2000 від 15.09.2019) та «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» (№2144 від 16.09.2019), що перебувають на розгляді в парламенті та направила свої зауваження і пропозиції до цих законопроєктів у Комітет Верховної ради України з питань бюджету та профільних парламентських комітетів за кожною сферою.
У законопроєкті «Про Державний бюджет України на 2020 рік» Асоціація міст України пропонує:
Збільшити обсяг освітньої субвенції на 27,5 млрд грн.
Збільшити фінансування Програми державних гарантій медичного обслуговування населення на 31,9 млрд грн.
Збільшити розмір додаткової дотації на здійснення переданих з державного бюджету видатків на утримання закладів освіти та охорони здоров’я на 12,1 млрд грн.
Передбачити додаткову субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам в розмірі 14,6 млрд грн на підвищення заробітної плати педагогічним працівникам дошкільної, позашкільної, професійно-технічної освіти.
Передбачити 19 млрд грн субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на погашення різниці між фактичною вартістю теплової енергії, послуг з централізованого опалення, постачання гарячої води, централізованого водопостачання та водовідведення, постачання холодної води та водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню, бюджетним установам і організаціям та/або іншим підприємствам теплопостачання, централізованого питного водопостачання та водовідведення, які надають такі послуги, та тарифами, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи місцевого самоврядування.
Передбачити субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на формування інфраструктури об’єднаних територіальних громад в обсязі 5 млрд грн.
Визначити обсяг субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає на території зони спостереження у сумі 0,4 млрд грн.
Виключити з Законопроєкту норму щодо зупинення на 2020 рік дії окремих положень статей 121, 122 Закону України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку».
Спрямувати 20% коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах безпосередньо до бюджетів міст обласного значення та об’єднаних територіальних громад.
Списати заборгованість за середньостроковими позиками та безвідсотковими позичками, наданими місцевим бюджетам за рахунок коштів єдиного казначейського рахунку у 2009-2014 роках.
Продовжити оподаткування акцизним податком реалізацію суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі пального з метою недопущення втрат місцевих бюджетів в частині акцизного податку на пальне.
Законодавчо встановити з 2020 року та наступних років оплату з державного бюджету гарантованих державою пільг, зокрема пільг на проїзд та послуг зв’язку. Передбачити субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на такі цілі в розмірі 6 млрд грн.
Передбачити 2,2 млрд грн у державному бюджеті на погашення боргів за надані гарантовані державою пільги у 2015-2016 роках.
Передбачити у державному бюджеті 2020 року кошти на сплату енергопостачальним підприємствам штрафних санкцій по рішеннях суду, які виникли внаслідок несвоєчасного перерахування субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на пільги та субсидії, в розмірі не менше 7 млрд грн.
Крім того, з метою забезпечення підвищення рівня надходжень до місцевих бюджетів Асоціація міст України надала пропозиції змін до Податкового кодексу України.
Лист АМУ з пропозиціями до проєкту Держбюджету 2020 року та Податкового кодексу.
Пропозиції та зауваження АМУ до законопроєкту «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» передбачають:
Запобігання перекладанню на місцеві бюджети видатків на підвищення кваліфікації педагогічних працівників;
Передбачення джерел фінансування закладів професійної (професійно-технічної) освіти;
Визначення процедури фінансування закладів освіти на перехідний період переоформлення ними установчих документів;
Врегулювання механізму фінансування закладів дошкільної освіти, дошкільних підрозділів (відділень, груп) початкових шкіл, сільських, селищних та міських палаців і будинків культури, клубів, центрів дозвілля, інших клубних закладів та бібліотек;
Передачу повноважень з регулювання комунальними підприємствами водопостачання, водовідведення та теплопостачання органам місцевого самоврядування.
Лист АМУ з пропозиціями до Бюджетного кодексу України.
Асоціація міст України як представник органів місцевого самоврядування наполягає на врахуванні пропозицій до проєктів законів України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» №2000 та «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» №2144 під час їх розгляду у парламенті. Якщо пропозиції АМУ не будуть враховані у проєкті Державного бюджету-2020, наступного року громади матимуть втрати та скорочення джерел доходів в обсязі 13,1 млрд грн. Окрім того, не будуть забезпечені делеговані повноваження – видатки на освіту та охорону здоров’я (71, 5 млрд грн). Також місцеві бюджети втратять 55,6 млрд грн внаслідок рішень органів державної влади. Відсутність у місцевих бюджетів реальних фінансових ресурсів на виконання власних та делегованих повноважень призведе до зменшення обсягу та зниження якості соціальних та комунальних послуг населенню, скорочення видатків на оновлення інфраструктури та розвиткові проекти.
Нагадуємо, 16 вересня під час засідання Правління Асоціації міст України члени Правління схвалили пропозиції АМУ щодо показників державного бюджету на 2020 рік в частині місцевих бюджетів, удосконалення міжбюджетних трансфертів та адміністрування податків.