Постанова Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2017 р. № 1088 затверджує формулу розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами. Ця формула враховує, зокрема характеристики об’єднаних територіальних громад, районів, міст обласного значення, міст – обласних центрів. Водночас Кабінет Міністрів України своїми розпорядженнями № 707-р – 730-р від 12 червня 2020 року затвердив території нових територіальних громад у 24 областях. До територій цих нових громад, зокрема увійшли території об’єднаних територіальних громад, які були утворені у 2015-2019 роках та міста обласного значення. Водночас Верховна Рада України утворила нові 136 районів (субрегіональний рівень), до яких територіально увійшли 490 «старих» районів та 187 міст обласного значення. Відповідно до Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні, затвердженої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 01.04.2014 року № 333-р, основним повноваженням органів місцевого самоврядування базового рівня буде, зокрема управління закладами середньої освіти. Відповідно органи місцевого самоврядування та органи виконавчої влади районного рівня таких повноважень не матимуть. Так, в Україні вже створено новий територіальний устрій базового та районного (субрегіонального) рівнів. Однак, формула не враховує новий адміністративно-територіальний устрій, зокрема в частині:
► перекриття територій міст обласного значення та районів;
► використання характеристик об’єднаних територіальних громад;
► формування нових територіальних громад в складі міст обласних центрів та сільських територій.
Відповідно до статті 37 Бюджетного кодексу України Кабінет Міністрів України не пізніше 15 вересня має схвалити проект закону про Державний бюджет України на 2021 рік та подати його разом з відповідними матеріалами Верховній Раді України та Президенту України. Очевидно, що цей проект Бюджету міститиме розподіл освітньої субвенції між місцевими бюджетами.
З огляду на вищенаведене Асоціація міст України звернулася до Міносвіти з проханням:
♦ привести формулу розподілу освітньої субвенції у відповідність до нового адміністративно-територіального устрою;
♦ переглянути показники «Розрахункова наповнюваність класів» та «Контингент учнів» та врахувати сільські території у складі територіальних громад з центрами у містах – обласних центрів;
♦ врахувати у формулі кількість учнів, які не можуть за медичними показаннями відвідувати заклади освіти та навчаються за індивідуальною формою здобуття загальної середньої освіти.